Odborný článok: Mgr. M. Ďarmatiová: Sociálne vzťahy v školskej triede vplývajú na vývoj a stav psychiky žiakov.

Tím sociálnych pedagógov dáva do pozornosti riziká spojené so sociálnymi
vzťahmi v školskej triede

  • Sociálne vzťahy v školskej triede vplývajú na vývoj a stav psychiky žiakov.
  • V rámci svojej pozície v triede žiak plní určité sociálne role (súbor očakávaného a skutočného správania).
  • Vplývať na sociálnu rolu a sociálne vzťahy môže minulá a súčasná skupinová skúsenosť človeka, osobnostné faktory, schopnosti a zručnosti, jednotlivé prvky skupinovej dynamiky... a tiež naše túžby a potreby.

Všetci túžime niekam patriť

  • byť vnímaný, byť zapojený, byť dôležitý

FOMO alebo aj „Fear Of Missing Out“ (strach z nedostatku) je jednou z foriem nelátkovej závislosti. Jeho základom je fakt, že každý jedinec má v sebe zakódovanú potrebu niekam patriť, túži byť členom určitej sociálnej skupiny.
Riziko pre žiakov spojené s nedostatkom naplnenia tejto potreby: podráždenosť, nervozita, zlá nálada, zlé sústredenie, úzkosť, depresia

Pokiaľ nie sú dostatočne rozvinuté sociálne zručnosti na nadviazanie kontaktu s druhými, tak sa život (prípadne pomsta) preklápa do fantázie, alebo do simulácie v počítačových hrách – kde žiak VIE, MÁ VPLYV, ROZHODUJE, VÍŤAZÍ…

Všetci túžime byť milovaní

Ak potreba lásky a prijatia nie je naplnená, človek má tendenciu byť podráždený, až agresívny alebo naopak smutný, úzkostlivý, stiahnutý do seba. 

  • Pokiaľ nie sú tieto potreby naplnené, môže to vyústiť do rizikového správania.

Tím sociálnych pedagógov odporúča pre rodičov

  • Všímať si zmeny v správaní svojho dieťaťa.
  • Rozprávať sa so svojim dieťaťom o jeho pocitoch, prejavovať mu lásku a oporu, nebáť sa jeho nedokonalostí. Odovzdávať správny morálny a hodnotový základ.
  • Znížia tak riziká spojené so sociálnymi vzťahmi: tabuizácia agresivity (syndróm dobrého chlapca/ dievčaťa), zvýšený pocit osamelosti, akási neviditeľnosť, nadbytočnosť, postrádateľnosť.

Zabránime tak rozvoju fantázijných predstáv našich detí „AKO BYŤ VIDIEŤ“, dať o sebe vedieť (akokoľvek – zväčša rizikovými prejavmi správania).

Tím sociálnych pedagógov odporúča pre triednych učiteľov/ triedne učiteľky

Všímať si

  • prežívané, náročné situácie jednotlivých žiakov, ich osamelosť
  • rizikové prejavy správania,
  • agresívne správanie, alebo prianie agresívneho správania,

Rozprávať sa so žiakmi o ich potrebách a túžbach aj v kontexte triedy.

  • podporovať a viesť deti k spoločným zážitkom v rámci celej triedy, ako jedného tímu
  • podporovať pozitívne ciele, hodnoty
  • oceniť vnímanie negatívnych postojov

Všímať si sociálne role svojich žiakov v triede, aj tie menej transparentné, najmä:

  • žiaka, ktorý nevyrušuje, je nenápadný, do diania sa nezapája, nikomu nechýba,
  • žiaka, ktorý má disciplinované ale zároveň vyhýbavé správanie(drží si odstup),
  • žiaka, ktorý je osamelý – bez vplyvu a kamarátskeho správania, ktoré je v kontraste s túžbou a prianím žiaka byť prijímaný a mať vplyv.

CPP Zvolen ponúka pomoc:

Sociometrická metóda prostredníctvom on-line diagnostiky triedy – socioklíma

  • Touto overenou diagnostickou metódou sledujeme ciele správania žiakov a ich skutočné dôsledky. Zisťujeme nielen rizikové správanie, ale aj správanie, ktoré má prosociálny charakter a je teda základom sebauzdravujúceho mechanizmu života celej skupiny (triedy).
  • Mapujeme taktiež potenciálne ohrozených jedincov, u ktorých sme schopní včas podporiť ich osobnostný a sociálny rast a prispievame tak k zdravému rozvoju triedy ako skupiny a žiakov ako jednotlivcov.
  • V neposlednom rade je možné včas zistiť rizikové faktory života skupiny vo vzťahu k vrstovníkom a predchádzať tak nepriaznivému vývoju nežiaduceho správania.
  • Pomocou online dotazníkov zisťujeme komplexný pohľad na štruktúru triedy z hľadiska výskytu deviatich kategórií správania:
    kamarátske, nesmelé, nápadné, vplyvné, agresívne, vyhýbavé, zbabelé, disciplinované a morálne.

Ponúka výstup na dvoch úrovniach:

  • sebahodnotenie
  • popis prejavov správania z pohľadu spolužiakov.

Analýza výsledkov zefektívni prístup a zacielenie podporných a preventívnych opatrení.

Našim cieľom je meniť príbehy na tie s dobrým koncom.. čím viac tým lepšie.

 

Vypracovala: Mgr. Martina Ďarmatiová, soc. pedagogička CPP Zvolen

Zdroj obrázka v náhľade: Freepik.com