Grafomotorika je činnosť jemnej motoriky, ktorá sa prejavuje v grafickej podobe.
Je to dôležitá súčasť pri písomnom prejave detí.
Proces, ktorého podstata spočíva v transformácii počutého, hovoreného alebo videného slova na zložitú grafomotorickú činnosť, výsledkom ktorej je písané slovo – to je písanie.
Toto je zložitá poučka ale takto zložitý je aj proces písania v ktorom grafomotorika hrá veľmi dôležitú úlohu.
Na rozvoj celkovej motoriky a koordinácie sú vhodné pre predškolákov krížové cvičenia – spájame pravú ruku a ľavú nohu a naopak – cvičíme denne.
Niektoré znaky detí s poruchou grafomotoriky:
- dieťa preferuje len jednu činnosť – hrá sa s legom
- neodkáže vyfarbiť obrázok, tak aby nezašlo za čiaru
- vypadávajú mu veci z rúk
- má problém aj s hrubou motorikou a aj s jemnou motorikou
Niektoré znaky kresby dieťaťa s poruchou grafomotoriky:
- vždy nakreslí jednu vec dôkladne , iné nenakreslí vôbec
- postavy sú vo vzduchu
- nerado používa vodové farby
- nezvláda pojem hore dole pred za
Ďalej sa môže vyskytovať – porucha pravoľavej orientácie, porucha priestorovej orientácie, porucha pozornosti.
Preto popri grafomotorike treba rozvíjať aj pamäť, pozornosť, pravoľavú orientáciu, orientáciou v priestore, intermodalitu, serialitu, koordináciu oko ruka, rytmizácia atď.
Možnosti pre rozvoj grafomotoriky
- modelovanie – plastelína, cesto,
- navliekanie,
- prekladanie malých predmetov tromi prstami – plnenie do fliaš, kelímkov
- lepenie – napríklad robenie malých guličiek z papiera a potom ich lepíte a vytvárate mozaiku
- skladanie papiera
- práca so štipcami
- hádzanie predmetov na cieľ
- solenie – používame tri prsty – vytváranie obrázkov
Pri písaní je veľmi dôležité , aby bola uvoľnená ruka – to znamená aby bolo uvoľnené rameno, lakeť ale aj zápästie.
uvolnenie ramena
- kreslenie ležatej osmičky an veľký papier vo výške očí
dieťa má papier ve výške očí a kreslí ležatú osmičku vystretou pravou rukou, potom ľavou rukou a nakoneic obidvoma spolu – opakuje 10 krát. - alebo dieťa stojí pri detskom stole a krelí veľké kruhy alebo ležatú osmičku vystretou rukou
uvolnenie zápästia
kreslenie kruhov, prelievanie vody z pohára do pohára
- ceruzku položíme na prsty, malíček a prstenník zohneme
- priložíme palec
- a krúžime – dieťa nemá na podložku tlačiť – takto nacvičujeme aj správne držanie pera
používanie troch prstov príprava na správne držanie pera
- tri prsty držia pero, nácvik toho aby ostatné prsty nezavadzali
- urobíme papierovú guličku
- dieťa chytí guličku malíčkom a prstenníkom
- takto môže dieťa prekladať predmety aby nadobudlo šikovnosť – prekladať fazuľku, gorálky
správne držanie pera
- pero alebo ceruzka leží na prostredníku
- palec a ukazovák držia ceruzku
nácvik uvedomenia si prítlaku
- deti často majú silný prítlak a nevedia sa ho zbaviť , môžeme im pomôcť jednoducho – budeme ich učiť tieňovať
- dieťa si uvedomí čo je to tlačiť na papier a čo je to netlačiť – jednoduché a účinné