Text

Grafomotorika je činnosť jemnej motoriky, ktorá sa prejavuje v grafickej podobe.

Je to dôležitá súčasť pri písomnom prejave detí.

Proces, ktorého podstata spočíva v transformácii počutého, hovoreného alebo videného slova na zložitú grafomotorickú činnosť, výsledkom ktorej je písané slovo – to je písanie.

Toto je zložitá poučka ale takto zložitý je aj proces písania v ktorom grafomotorika hrá veľmi dôležitú úlohu.

Na rozvoj celkovej motoriky a koordinácie sú vhodné pre predškolákov krížové cvičenia – spájame pravú ruku a ľavú nohu a naopak – cvičíme denne.

Niektoré znaky detí s poruchou grafomotoriky:

  • dieťa preferuje len jednu činnosť – hrá sa s legom
  • neodkáže vyfarbiť obrázok, tak aby nezašlo za čiaru
  • vypadávajú mu veci z rúk
  • má problém aj s hrubou motorikou a aj s jemnou motorikou

Niektoré znaky kresby dieťaťa s poruchou grafomotoriky:

  • vždy nakreslí jednu vec dôkladne , iné nenakreslí vôbec
  • postavy sú vo vzduchu
  • nerado používa vodové farby
  • nezvláda pojem hore dole pred za

Ďalej sa môže vyskytovať – porucha pravoľavej orientácie, porucha priestorovej orientácie, porucha pozornosti.

Preto popri grafomotorike treba rozvíjať aj pamäť, pozornosť, pravoľavú orientáciu, orientáciou v priestore, intermodalitu, serialitu, koordináciu oko ruka, rytmizácia atď.

Možnosti pre rozvoj grafomotoriky

  • modelovanie – plastelína, cesto,
  • navliekanie,
  • prekladanie malých predmetov tromi prstami – plnenie do fliaš, kelímkov
  • lepenie – napríklad robenie malých guličiek z papiera a potom ich lepíte a vytvárate mozaiku
  • skladanie papiera
  • práca so štipcami
  • hádzanie predmetov na cieľ
  • solenie – používame tri prsty – vytváranie obrázkov

Pri písaní je veľmi dôležité , aby bola uvoľnená ruka – to znamená aby bolo uvoľnené rameno, lakeť ale aj zápästie.

uvolnenie ramena

  • kreslenie ležatej osmičky an veľký papier vo výške očí 
    dieťa má papier ve výške očí a kreslí ležatú osmičku vystretou pravou rukou, potom ľavou rukou a nakoneic obidvoma spolu – opakuje 10 krát.
  • alebo dieťa stojí pri detskom stole a krelí veľké kruhy alebo ležatú osmičku vystretou rukou

uvolnenie zápästia

kreslenie kruhov, prelievanie vody z pohára do pohára

  • ceruzku položíme na prsty, malíček a prstenník zohneme
  • priložíme palec
  • a krúžime – dieťa nemá na podložku tlačiť – takto nacvičujeme aj správne držanie pera

používanie troch prstov príprava na správne držanie pera

  • tri prsty držia pero, nácvik toho aby ostatné prsty nezavadzali
  • urobíme papierovú guličku
  • dieťa chytí guličku malíčkom a prstenníkom
  • takto môže dieťa prekladať predmety aby nadobudlo šikovnosť – prekladať fazuľku, gorálky

správne držanie pera

  • pero alebo ceruzka leží na prostredníku
  • palec a ukazovák držia ceruzku

nácvik uvedomenia si prítlaku

  • deti často majú silný prítlak a nevedia sa ho zbaviť , môžeme im pomôcť jednoducho – budeme ich učiť tieňovať
  • dieťa si uvedomí čo je to tlačiť na papier a čo je to netlačiť – jednoduché a účinné